Mégsem tilos az alkohol a bicikliseknek?

Fotó: © immu / Flickr
Fotó: © immu / Flickr
A közlekedés biztonságára, valamint az azt befolyásoló tényezőkre nem lehet elégszer felhívni a figyelmet. Nem csak az időjárás viszontagságaira, a telente csúszós, havas utakra, és a rossz látási viszonyokra gondolunk, hanem a gépjármű megfelelő felszereltségére és a sebesség megválasztására. De korántsem elegendő az autóvezetőkre gondolni a témával kapcsolatban, hiszen kerékpárosok is szép számmal jelen vannak az utakon. Míg az autósok esetében a hatályos jogszabályok értelmében zéró tolerancia van érvényben, addig a biciklisek akár nyeregbe pattanhatnak némi italozás után is.

Nem mindig volt ez így, hiszen az előző szabályozás szerint pontosan meghatározott volt, hogy mennyi alkohol lehet a kerékpáros szervezetében, s mi fölött járt bírság a felelőtlenségéért. A nem gépi meghajtású járművek esetében –mint amilyen kerékpár is - , a jogszabály 0,50 gr/liter véralkohol, illetve 0,25 milligr/liter levegőalkohol-koncentráció magasságában szabta meg azt a határt, amikor már bírságolhatott a rendőr. Attól függően, hogy mellék-, vagy főúton kapták el az ittasan kerékpározót, tíz-, illetve harmincezer forint bírságra lehetett számítani.

A módosítás értelmében a lényeg annyi, hogy a kerékpáros a jármű biztonságos vezetésére alkalmas állapotban legyen. Ilyen szempontból a vonatkozó szabályozás nyitottan hagyja a kérdést, hiszen mindenkinek más mennyiség árt meg a toleranciától, a testsúlytól, az általános egészségi állapottól, és még sorolhatnánk hány tényezőtől függően. Míg valaki két sört is büntetlenül elfogyaszthat, addig más már egy négycentes töménytől is szédülni kezd.

A módosításról a Kormányzati Információs Központ úgy nyilatkozott, hogy a biciklisek esetében az önveszélyességen túl nem áll fenn a közveszély okozásának lehetősége. A megfogalmazás ad okot némi kétkedésre, hiszen a főúton kacskaringózó részeg biciklis valójában igen komoly közlekedési szituációt idézhet elő. Mint kiderült, a 2014. június 19-től hatályban levő új rendelkezés természetesen nem nézi el a mértéktelen alkoholfogyasztást, ezt mindig az adott helyzetben kell megítélni, hogy alkalmas-e a személy a biztonságos közlekedésre.

 

Előfordulhat, hogy a jogszabály módosításával éppen az ellenkező hatás lesz elérhető, hiszen míg korábban a szankció kilátásba helyezése és a bírságolás sokakat visszatartott, addig lehet, júniustól könnyebben nyúlunk majd a pohárhoz akkor is, ha közben tudjuk, hogy kerékpárral fogunk utána közlekedni. Természetesen a probléma már ott kezdődik, hogy ha tudjuk, vendégségbe vagyunk hivatalosak, vagy valószínűleg italozással egybekötött buli várható, akkor nem célszerű bármilyen járművel érkezni a helyszínre. Míg autó esetében megoldható, hogy az alkoholt nem fogyasztó barát, vagy partner fuvarozza haza a társaságot, addig a kerékpárra hajlamosak vagyunk akkor is felpattanni, ha közben tudjuk, cseppet sem vagyunk erre alkalmas állapotban.

Saját épségünk, és az utakon közlekedő más személyek biztonsága érdekében is ajánlott átgondolni, hogy valóban szükség van-e a kerékpározásra. Az utakon való közlekedés felelősséget követel meg, legyen szó bármilyen járműről is. Autósként minden bizonnyal Ön is tudja, hogy a volán mögött nem egyszerű reagálni az olyan váratlan szituációkra, amikor egy – akár kivilágítás nélküli – kerékpáros hirtelen kirántja a kormányt, vagy kiszámíthatatlanul össze-vissza kacsázik. Az a helyzet is szót érdemel, amikor a kerékpáros az alkoholos befolyásoltság miatt nem képes felmérni a közlekedési szituációt, és úgy megy át az úton, hogy az autós hirtelen fékezése hatással van a mögötte levőre is, akár balesetveszélyes szituációt is teremtve.

Normál esetben az emberi szervezet már egészen kevés alkoholra is reagál. Nem csak a bírság elkerülése végett érdemes tehát kerülni, vagy minimalizálni az alkoholfogyasztást, hanem az egészség megőrzése érdekében is. Legjobb, ha az utakra még kerékpárral sem gurul alkoholos befolyásoltság alatt, így biztosan elkerülheti, hogy ebből adódóban baleset történjen.