Kormányablak - ügyintézés saját hatáskörben

A kormányablak az egyablakos ügyintézés elve szerint működik és a nap 24 órájában áll a lakosság rendelkezésére. A korábbi rendszerrel ellentétben, már nem szükséges a lakóhely szerinti okmányirodába az ügyeket intézni, hiszen a rendszer segítségével otthonunkból kényelmesen is rendezhetjük hivatalos ügyeinket.

A rendszer még nem tökéletes, hiszen nem mindent tudunk elintézni, de így is több száz ügy az, amelyek közül választhatunk. 2017. január 1-től újabb bővítéseket hajtottak végre a Kormányablakoknál, azaz már 1500 ügy intézhető ezen a módon.

2011-ben készült el az első Kormányablak, ám ekkor még nem mindenkinek adatott meg a lehetőség, hogy éljen a könnyedebb ügyintézés lehetőségével. Pár év alatt sikerült ezt idáig fejleszteni, így ma már tényleg egyszerűbbé váltak a hivatali ügyintézések. Kezdetben csupán a megyeszékhelyeken volt elérhető a szolgáltatás, amely mára már kiterjedt a kisebb településekre is.

 

Jogszabályba foglalták a kormányablakok ügyintézésének menetét, azaz meghatározták, hogy milyen ügyeket lehet ily módon intézni. Egy melléklet segít mindenkinek az eligazodásban, amely tartalmazza mindazon ügyeket, amelyeket azonnal el lehet intézni és felsorolja a kormányablakok saját hatáskörbe tartozó ügyeit is, amely már több mint 700. Ezenfelül a melléklet tartalmazza azt a 700 ügyet is amellyel kapcsolatban tájékoztatás kérhető. Az ügyintézések mellett a kormányablakon keresztül el lehet érni az ügyfélkapu regisztrációt is.

Leggyakoribb azonnal intézhető ügyek:

  • kérelem hatósági igazolvány kiállítására az új személyi azonosítóról valamint a lakcímről
  • bejelentés lehetősége személyazonosítók elvesztése illetve megtalálása esetén
  • tartózkodási hely és lakcím bejelentése
  • járművekkel kapcsolatba hozható ügyintézés, például forgalmi, törzskönyv, tulajdonjog változás, átírás, parkolási igazolvány, üzembentartó bejelentése
  • térképmásolat, földhasználati lap és hiteles tulajdoni lap

Természetesen ezt még hosszan sorolhatnánk, de ezek tartoznak a leggyakoribbak közé.

Az összes ügy elintézését a kormányablak bonyolítja és ezen túlmenően tájékoztatást is ad, valamint tájékoztat arról, ha hiánypótlásra van szükség. A kormányablak segítségével végre el lehet felejteni az ügyfélfogadási rendhez való igazodást, nem kell véget nem érő sorokat kivárni az okmányirodákban, hiszen itt mindent egy helyen elintézhetünk. Tájékoztatást szinte mindennel kapcsolatban kérhetünk a Kormányhivataltól, hiszen a Kormányablaknál felkészült és képzett ügyintézők segítik a lakosságot.

A leggyakoribb kormányablak ügyintézések:

  • egyéni vállalkozói igazolvány és tevékenységek ügyintézése
  • személyi igazolvány és az azzal kapcsolatos ügyek intézése
  • jogosítvány cseréje, kiállítás és pótlása
  • törzskönyv valamint rendszámtábla ügyintézés
  • útlevél és az azzal kapcsolatos ügyek

A felsoroltakon kívül természetesen még más ügyek intézése is megvalósulhat a kormányablakon keresztül, hiszen itt a lista szerint beadványokat nyújthatunk be és nem kell messzire menni ahhoz, hogy végre egy kérelmünket elindíthassuk a hivatalos ügyintézés útján.