Hogyan igényeljünk erkölcsi bizonyítványt és mennyibe kerül 2018-ban?

Sokszor egy munkahely betöltésekor derül ki, hogy bizony erkölcsi bizonyítványra van szükség. Évente már 4 alkalommal lehet illetékmentesen erkölcsi bizonyítványt igényelni 2016 január 1 óta. Erről az Illeték törvény is rendelkezik. A kiadott bizonyítvány 3 hónapig érvényes, utána újat kell igényelni.

Már a lakóhelyünkhöz vagy a munkahelyünkhöz legközelebbi Kormányablaknál is be lehet nyújtani az igénylést, hiszen ők továbbítják majd az igényt az illetékes hivataloknak. A Kormányablakoknak ilyenkor beadvány továbbítási hatáskörrel rendelkeznek.

Erkölcsi bizonyítványt már nagyon sok munkakör esetében kérhetnek, így annak igénylését nem árt tudni. Pár éve jelentős változáson ment át az igénylés, hiszen már nem a postán lehet az ehhez szükséges igénylőlapot megkapni és nem is itt kell intézni. Személyesen a Kormányablakoknál lehet elindítani az ügyintézést, de a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Hivatalanál is benyújthatjuk igényünket. A hivatal ügyfélszolgálata Budapesten található meg.

Nagyon sokan új munkahely után néznek, amikor nagyobb erkölcsi megbecsülésre vagy sokkal jobb bérezésre számítanak. Számos olyan terület van, ahol megkövetelik az erkölcsi bizonyítványt, a feddhetetlen előéletet. Ma már a közszférában is csak így lehet elhelyezkedni, hiszen ez alapfeltétel. Ügyfélkapuval rendelkezőknek jó hírünk van, hiszen azon keresztül is el lehet indítani az igénylést. Egy ügyfélkapus regisztrációt bármelyik Okmányirodában lehet igényelni. Az új rendszernek köszönhetően már a munkaadók is le tudják kérdezni a bizonyítványokat és annak tartalmát és természetesen az igénylőknek is sokkal egyszerűbb ez a megoldás.

 

Az online lekérdezés és az ellenőrzés is teljesen ingyenes, de ez régebben nem így volt. Most is oda kell figyelni arra, hogy csak az első 4 alkalom ingyenes és teljesen költségektől mentes. Régebben minden egyes erkölcsi bizonyítványért 3100 forintot kellett fizetni. Teljesen mindegy volt, hogy mihez kérjük ki a bizonyítványt, hiszen a munkavállaláshoz és egyéb ügyek intézéséhez is sokszor szükség van rá. Természetesen régebben az ügyintézés is kicsit döcögősebb volt, sokat kellett várni, mire postán megküldték az erkölcsi bizonyítványt. A postai sorban állás is sok időt elvett mindenkitől, ma már ez sem szükséges. 

Minden egyes alkalommal a bűnügyi nyilvántartásból kérik le az adatokat, amikor a kérelem benyújtásra kerül. Az teljesen mindegy, hogy Kormányablakon vagy Ügyfélkapun keresztül nyújtják be a kérelmeket.

Az erkölcsi bizonyítvány tartalmazza azt, hogy a kérelmező büntetlen előélettel rendelkezik és nem áll a közügyektől való eltiltás hatálya alatt, illetve a foglalkozástól sem tiltották el.

A Kormányablakok minden személyes igénylés esetén segítséget nyújtanak és akár helyben is ki lehet tölteni az igénylőlapot az ügyintézők segítségével. Formanyomtatványról nem kell gondoskodni, mert azt a helyszínen biztosítják.

Ma már nagyon rövid ügyintézési határidővel juthatunk hozzá az erkölcsi bizonyítványhoz. Személyes ügyintézés esetén 5 nap alatt kapjuk meg, míg elektronikus ügyintézés esetében 8 napon belül.