Jövedelemigazolás NAV-tól és munkáltatótól 2018

Fotó: © StockMonkeys.com / Flickr
Fotó: © StockMonkeys.com / Flickr
Attól függően, hogy saját maga ura-e a munkavállalás területén vagy alkalmazottként tevékenykedik, a NAV-hoz, illetve munkaadójához kell fordulnia, ha jövedelemigazolásra van szüksége. Nézzük most, hogyan alakul 2017-ben ezek kiállítása, mire kell ügyelnie a kérelmezés során!

Az adóhatóság (NAV) által kérelemre kiállított jövedelemigazolás

Az adóigazoláshoz hasonlóan, kizárólag magyar nyelven állítja ki az adóhatóság, mégpedig előzetes kérelemre. A jövedelemigazolás tartalmazza a lezárt adóévre vonatkozóan mindazokat a tényeket és információkat, amelyek a személy adófizetésével, személyi jövedelemadójával, nyilvántartásban jelen levő adatokkal kapcsolatos, természetesen beleértve az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás szerint adózott összeget és a fizetési kötelezettségeket.

Mint sok más esetben, a NAV jövedelemigazolás kérelmezésekor is lehetőséget biztosít az elektronikus ügyintézésre, így a szükséges szoftver letöltése után a megfelelő nyomtatvány kitöltésével, majd annak Ügyfélkapun keresztüli elküldésével otthona kényelméből intézheti a jövedelemigazolás kérelmezését.

 

Munkáltatói jövedelemigazolás

Sok más szabályozás mellett az egészségbiztosításra vonatkozó anyag is megváltozott, tehát ezt a munkáltatói jövedelemigazolás kiállításakor is mindenképpen szem előtt kell tartani. Régóta ismert tény, hogy a cégekre, hivatalokra folyamatosan hatalmas adminisztrációs teher nehezedik, tehát az egyes szabályok változásai kapcsán a jogalkotó igyekszik úgy meghozni döntéseit, hogy azzal költséghatékony megoldásokat teremtsen a vállalkozók számára.

S hogy hogyan alakul mindez a munkáltatói jövedelemigazolással kapcsolatban? Míg korábban kötelező volt a munkaviszony megszűnésekor a munkáltatónak kiállítani a jövedelemigazolást, addig mostmárl csak a munkavállaló kérelmére kell kiállítani ezt. Ezzel valószínűleg csökken majd az adminisztrációs teher, mely a cégekre nehezedik.

A munkáltatói jövedelemigazolás mindazokat az összegeket tartalmazza, amelyeket az elmúlt évben kifizetett a munkavállaló részére. A vonatkozó jogszabály pontosan meghatározza, hogy ebbe mely tételek tartoznak bele, munkavállalóként viszont ez már nem az Ön problémája, hiszen a munkaadó köteles a valóságnak megfelelő tartalommal, minden részletre kiterjedően kibocsátani az igényelt munkáltatói jövedelemigazolást.

Meddig érvényes?

Fontos tisztában lennie azzal, hogy a kibocsátott jövedelemigazolás mindössze harminc napig érvényes, tehát ezen túl nem tudja majd felhasználni. Ha tehát egy konkrét ügy intézéséhez, például hiteligényléshez, támogatások igénybevételéhez van szüksége rá, akkor ezt célszerű úgy igényelnie, hogy egy hónapon belül be is adja a hitelintézethez vagy ahhoz a hatósághoz, ahol ügyintéznivalója akadt. Ellenkező esetben kezdheti előről az igénylést, ami sokszor bizony igencsak időigényes, ebből pedig a legkevesebb van napjainkban.