A regisztrációs díj kifizetése mindig azt a személy terheli, aki kérvényezi a forgalomba hozatali engedélyt, tehát amennyiben csak behozunk egy gépjárművet külföldről, az még nem vonja maga után közvetlenül a regisztrációs adó megfizetését egészen addig, amíg nem akarjuk a járművet a közúti forgalomban is használni.
A regisztrációs adó ügyintézése egy kissé hosszadalmas folyamat, amelynek első lépcsőfoka a Nemzeti Közlekedési Hatóság lesz, ahol megállapításra kerül, hogy az adott gépjármű egyáltalán forgalomba hozható-e behozatali formájában Magyarországon, vagy szükség van-e hozzá valamilyen átalakításra. Amennyiben a járművet forgalomba lehet hozni, a hatóság elvégzi annak besorolását, majd műszaki és környezetvédelmi osztálya is felállításra kerül, ami mellett a gépjármű első forgalomba helyezésének dátumát is rögzítik a Jármű Műszaki Adatlapja nevű formanyomtatványon. Ez a vizsgálat korántsem ingyenes, a gépjármű típusától és egyéb tényezőtől függően 30 ezer forinttól akár 50 ezer forintig is terjedhet.
Ha megkaptuk az igazolást a Közlekedési Hatóságtól, akkor a Műszaki Adatlappal lehet a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz fordulni, ahol csak ezzel a papírral tudják kiszabni a regisztrációs adót, amit helyben meg is kell fizetnünk. Az adó mértékét számtalan tényező befolyásolhatja, így például a gépjármű által használt üzemanyag fajtája, az első forgalomba helyezés időpontja, a hengerűrtartalma, de természetesen a környezetvédelmi besorolása is.
2017-ben nem változott az adó mértéke, ennek fényében a regisztrációs adó:
- 1100ccm-es benzines és 1300ccm-es dízeles autók esetében 45 ezer forint 11-nél jobb, 180 ezer 9-11, 270 ezer 6-8, 360 ezer 4-es és 540 ezer 4-nél rosszabb környezetvédelmi osztály esetében;
- 1101ccm -1400ccm-ig terjedő benzines és 1301ccm-1500ccm-ig terjedő dízeles gépkocsik esetén 65 ezer forint 11-nél jobb, 260 ezer 9-11, 390 ezer 6-8, 520 ezer 4-es és 780 ezer 4-nél rosszabb környezetvédelmi osztály esetében;
- 1401ccm -1600ccm-ig terjedő benzines és 1501ccm-1700ccm-ig terjedő dízeles gépkocsik esetén 85 ezer forint 11-nél jobb, 340 ezer 9-11, 510 ezer 6-8, 680 ezer 4-es és 1 millió 20 ezer forint 4-nél rosszabb környezetvédelmi osztály esetében;
- 1601ccm -1800ccm-ig terjedő benzines és 1701ccm-2000ccm-ig terjedő dízeles gépkocsik esetén 135 ezer forint 11-nél jobb, 540 ezer 9-11, 810 ezer 6-8, 1 millió 80 ezer 4-es és 1 millió 620 ezer forint 4-nél rosszabb környezetvédelmi osztály esetében;
- 1801ccm -2000ccm-ig terjedő benzines és 2001ccm-2500ccm-ig terjedő dízeles gépkocsik esetén 185 ezer forint 11-nél jobb, 740 ezer 9-11, 1 millió 110 ezer 6-8, 1 millió 480 ezer 4-es és 2 millió 220 ezer forint 4-nél rosszabb környezetvédelmi osztály esetében;
- 2001ccm -2500ccm-ig terjedő benzines és 2501ccm-3000ccm-ig terjedő dízeles gépkocsik esetén 265 ezer forint 11-nél jobb, 1 millió 60 ezer 9-11, 1 millió 590 ezer 6-8, 2 millió 120 ezer 4-es és 3 millió 180 ezer forint 4-nél rosszabb környezetvédelmi osztály esetében;
- 2501ccm-ig terjedő benzines és 3001ccm-ig terjedő dízeles gépkocsik esetén 400 ezer forint 11-nél jobb, 1 millió 600 ezer 9-11, 2 millió 400 ezer 6-8, 3 millió 200 ezer 4-es és 4 millió 800 ezer forint 4-nél rosszabb környezetvédelmi osztály esetében.
Elektromos meghajtású gépjárművek esetében regisztrációs adó nincs! A hibrid meghajtású gépjárművek esetén az adó mértéke egységesen 76 ezer forint.
Motorkerékpárok esetén az adó meghatározása minden esetben köbcentinként kerül megállapításra:
- 80 cm3-ig 20 ezer forint
- 81 cm3-től 125 cm3-ig 95 ezer forint
- 126 cm3-től 500 cm3-ig 135 ezer forint
- 501 cm3-től 900 cm3-ig 180 ezer forint
- 901 cm3-től 230 ezer forint
A regisztrációs adó igényléséhez minden esetben szükséges bemutatni olyan okmányokat, mint a külföldi számla, az adás-vételiszerződés, a törzslap, a külföldi forgalmi engedély, a műszaki adatlap, a VPID szám, valamint az igénylő személyi okmányai.