Vagyonszerzési illeték és annak mértéke, használt autók esetén 2018

A jármű életkorától és motorjának teljesítményétől függ 2017 évben is a megfizetendő illeték mértéke. Még az átírás ellőtt szükséges a járási hivatalnál megfizetni az illetéket a tulajdonosnak, azaz a vagyont megszerzőnek.

Minden évben lassan menetrend szerint érkeznek a különféle jogszabály-módosítások, amelyeket mindig érdemes szem előtt tartani. Legtöbb alkalommal a módosítások mellé szigorítások is társulnak. 2014 január elseje óta a használt autók vásárlása esetén vagyonszerzési illetéket kell fizetni. Teljesen mindegy hogy belföldön vagy külföldön történt meg a gépjármű megvásárlása, az illeték megfizetése mindenki számára kötelező érvényű. A használt autók feketekereskedelmének visszaszorítása érdekében vezették be ezt az illetéket. A jogszabály alkotóinak köszönhetően a tisztességes importőröknek azonban komoly kiadásokat jelent ez a módosítás. A költségvetésnek éves szinten mintegy 3 milliárd Forint plusz bevételt jelent ez a szigorítás.

Az államháztartás bevételeinek biztosítása és a feketekereskedelem visszaszorítása a kormány számára rendkívül fontos, így az érintettek továbbra is számíthatnak a fizetési kötelezettségre, azaz a vagyonszerzési illeték megfizetésére. A gépjármű kora és motorjának teljesítménye alapján szabják ki a fizetendő összeget. A befizetendő illetéknek a kiszámítását egy táblázat is segíti. A táblázat ebben az évben is nagyjából változatlan marad, néhány száz Forintos különbségek fedezhetők fel az elmúlt évhez képest.

 

Néhány szakértő szerint a legálisan tevékenykedő használt-autó kereskedők a jövőben jobban tudnak majd érvényesülni, hiszen az adókat kikerülő magánimport jelentősen visszaszorul. 2013-ban 73 000 használt autó esetén mintegy 18 000 darabnál történt meg a regisztráció. 3 és 5 000 közé tehető azoknak a gépjárműveknek a száma, amelyet magánhasználatra hoztak be az országba és 50 000 azoknak a száma, amelyet értékesítési céllal hoztak be. Ezeket az autókat tehát jelentős ár előnnyel tudják az illeték és adómegkerülők értékesíteni. A tisztességesen működő használt autó kereskedők lehetőségei ezáltal igencsak megcsappantak.

Most már a külföldön történt használt autó vásárlás esetén is szükséges megfizetni a vagyonszerzési illetéket és ez a szabály vonatkozik a motorkerékpárokra és a pótkocsikra, valamint a haszonjárművekre is. Mint már írtuk az illeték kiszabása a jármű életkora és a motor teljesítménye alapján kerül meghatározásra. Minden vásárlónál a minimum illetékmegfizetés 20.000 Forint, de leginkább a 40.000 Forint az, amely reálisnak mondható.

Egy 40 kilowatt teljesítménnyel rendelkező és maximum 3 éves jármű esetén 550 Forinttal érdemes számolni kilowattonként. Ahogy az autó öregszik, úgy fog csökkenni ez az összeg a sávosan meghatározott illetéktáblázat szerint. A 41 és 80 kilowatt közé eső járművel illetéke természetesen magasabb lesz, hiszen a teljesítmény növekedés mellé illeték emelkedés társul. Itt már 450-650 Forint az alapdíj, amellyel kalkulálni érdemes. A legnépszerűbb használt gépjárművek, pontosan ebbe a kategóriába sorolhatók. Egy újszerű 81 és 120 kilowatt motorteljesítményű használt autónál már a 750 Forintos kilowattonkénti illeték a reális. 120 kilowatt felett a tarifa már 850 Forintra rúg.

A jogszabály hatályba lépésével természetesen a problémák is előtérbe kerülnek, amely a kereskedőknek nem túl jó hír, hiszen a régi rendszer szerint forgalomba helyezett járművek esetén is nekik kell az illetéket megfizetni, amelyre az első hazai tulajdonosok joggal tartanak igényt.